זכויות תורמי איברים

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


בתקופה האחרונה מתפתח בארץ תחום השתלת איברים (מתורם חי או מתורם מת), ויחד עם זאת גוברת המודעות לחשיבות תרומות האיברים, ואנשים רבים מוכנים לתרום איברים בכדי להציל חיים של אחרים.

התפתחות הרפואה בעשורים האחרונים והטכנולוגיה החדשנית גרמו לכך שאנשים שעברו ניתוחי השתלת איברים יכולים לשוב, במרבית המקרים, לחיים תקינים לחלוטין.

תרומת איברים בישראל

עד שנת 2010 לא הייתה תמימות דעים בנושא זכויותיהם של תורמי איברים. בעבר תורמי איברים לא היו זכאים כלל לפיצויים כספיים, למרות שהם תרמו איברים למען הצלת חיים של אנשים חולים (מדובר באיברים שניתנים לתרומה עוד בהיות התורם בחיים).

סביב נושא הפיצויים התנהל ויכוח ממושך: היו שטענו כי תורמי האיברים זכאים לפיצויים כספיים והיו שטענו שהם לא זכאים לקבלם. בחודש ינואר 2010 אישרה הכנסת כי תורמי איברים זכאים לפיצויים כספיים בשיעור של כמה אלפי שקלים.

במשרד הבריאות מקווים שהפיצויים הכספיים להם זכאים תורמי איברים יגדילו את ההיענות לתרומות מאנשים חיים. כמובן שמדובר בתרומות חוקיות לחלוטין ולא בתרומות הנעשות במסגרת סחר באיברים.

המטרה במתן זכויות רפואיות לתורמי איברים היא למנוע סחר באיברים וגם להגן על תורמי האיברים שפעלו באופן חוקי. בעצם מתן הזכויות ניתן להשיב את תורמי האיברים למצב המקורי בו היו לפני.

זכויות רפואיות לתורמי איברים בעבודה

ועדת הבריאות קבעה כי תורמי איברים זכאים להחזר כספי ממשרד הבריאות על אובדן השתכרות מעבודה במהלך 40 יום ממועד התרומה.

זוהי זכות לה זכאים תורמי איברים בגין מצבם הרפואי לאחר התרומה. ההחזרים הכספיים משולמים בגלל אובדן ימי עבודה, בעבור הוצאות על נסיעות הקשורות בתרומה ובביטוחים שונים, במטרה למנוע מקרים שבהם מצבם הבריאותי של התורמים יחמיר עקב התרומה.

גובה ההחזרים הכספיים מחושב בהתאם לגובה המשכורות אותן הרוויחו תורמי האיברים לפני שתרמו.

הפיצויים הכספיים בגין אובדן ימי עבודה ובעבור הוצאות נוספות מוגבלים לתקופות מוגדרות מראש, ועל התורמים להציג מסמכים ואישורים שיעידו על ההוצאות ולהציג תלושי משכורת.

הפיצויים ניתנים באופן הבא:

  • החזר בגלל אובדן השתכרות: תורמי איברים זכאים לסכום שווה לתגמולי המילואים שביטוח לאומי משלם לאנשים במילואים במשך תקופה של עד 40 ימים.
  • החזרי נסיעות: התורמים זכאים להחזרי נסיעות בסכום קבוע של 2,500 שקלים מבלי שיתבקשו להציג קבלות על הנסיעות.
  • ביטוח רפואי פרטי וביטוחים משלימים בקופות החולים (שב"ן): התורמים זכאים להחזרים כספיים של עד 55 שקלים בכל חודש בעבור הביטוחים הרפואיים לתקופה של 60 חודשים.
  • ביטוח אובדן כושר עבודה וכושר השתכרות: תורמי האיברים זכאים להחזר של עד 190 שקלים בכל חודש ל-60 חודשים, כאשר עליהם להציג את הפוליסה ואת הקבלות שמעידות כי רכשו את הביטוח.
  • ביטוח חיים: תורמי האיברים זכאים להחזר כספי של 120 שקלים מקסימום ל-60 חודשים, כאשר עליהם להציג את הפוליסה ואת הקבלות שמעידות כי רכשו את הביטוח.
  • חופשת החלמה: התורמים שיוצאים לחופשת החלמה בבית מלון, זכאים להחזר של עד 500 שקלים למשך שבעה ימים רצופים.

טיפולים פסיכולוגיים

תורמי איברים שפונים לטיפולים פסיכולוגיים לאחר תהליך התרומה, זכאים להחזר כספי בעבור חמישה טיפולים במסגרת פרטית בסכום של 400 שקלים עבור כל פגישה. זוהי זכות ייחודית לתורמי איברים, שאין כמותה בעולם.

כל הפיצויים הכספיים המפורטים מעלה יינתנו באופן רטרואקטיבי לכל האנשים שתרמו איברים החל מתאריך ה-1 במאי 2008, בו עבר בכנסת אישור חוק ההשתלות. אנשים אשר תרמו איברים לפני כניסת חוק ההשתלות לתוקפו, לא זכאים לפיצויים כספיים כלשהם.

ראו גם:

זכויות לאחר ניתוח השתלת איברים

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי