זכויות נפגעי פעולות איבה

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


אנו חיים במדינה בה המציאות הביטחונית גרמה לכך שכמעט כל כחד ואחת מאיתנו מכירים מישהו שהיה מעורב בפיגוע. בשנים האחרונות אנו יכולים לראות כי הפיגועים התמעטו וכי לעומת שנות התשעים אנו נמצאים בתקופה טובה.

במהלך השנים המדיה ידעה לא מעט נפגעים מפיגועים. אלה היו הנפגעים קשה ואף אנוש, נפגעים בינוני, נפגעים קל ונפגעי ההלם והחרדה. אנו צריכים להבין שכולם ככולם הם נפגעים וכאשר אנו מדברים על פגוע קל אנו מדברים על אדם שאולי נקטעה לו היד ולא על אדם עם כאב ראש קל. כאשר אנו מדברים על פגוע חרדה אנו מדברים על אדם שבמקרים מסוימים לא מצליח לחזור לשגרת חייו משום שהוא חווה קשיים נפשיים רבים בעקבות האירוע בו היה מעורב.

אז מיהו נפגע פעולות איבה?

נפגעי פעולות איבה הם אנשים אשר נפגעו מפעילות של גורמים עונים למדינה. אנו מדברים על פיגועים מכל הסוגים, תקיפות שונות, פיגועים, ירי או פגיעה נפשית כתוצאה מהלם. במדינת ישראל ישנם לא מעט גורמים עוינים מהם האזרחים סובלים ובניהם פלסטינים, חיזבללה ואפילו ערבים ישראליים.

חובת ההוכחה קלה יותר כאשר מדובר בנפגעים פיזיים וכאן החוק ברור לחלוטין. כאשר אנו מדברים על נפגעי הלם יכולה להיווצר מחלוקת מסוימת וזאת משום שרוב נפגעי ההלם והחרדה משתקמים וחוזרים לשגרת חייהם בשלב מסוים. לכן, נפגעי הלם שמצבם משתפר לאחר כחודש אינם נחשבים לנפגעי פעולות איבה ולכן הם אינם זכאים לתגמולים שונים אשר קבועים בחוק. עם זאת, הם יהיו זכאים לטיפולים נפשיים אשר יקלו את סבלם באותו החודש.

ומה קורה עם משפחות נפגעי פעולות איבה?

משפחות נפגעי פעולות איבה זכאים לתשלום החזרי הוצאות כגון תשלום על לינה והוצאות לאנשים אשר גרים במרחק רב מבית החולים, פיצוי עבור הפסדי ימי עבודה, תשלום עבור חניה, שכירת טלוויזיה ואף שיחות טלפון, הוצאות מחייה בעת השהות בבית החולים ועוד שלל פיצויים במקרים מיוחדים אחרים.

אם חלילה נספה הנפגע היא תהיה זכאית לשלל הטבות ופיצויים אותם המדינה מעמידה בפניהם וזאת כי לסייע בתקופה קשה ובלתי אפשרית זו. המדינה והביטוח הלאומי מעמידים בפני המשפחות סיוע פסיכולוגי ותגמולים כספיים חודשיים, מענק הבראה, הנחה בארנונה, מענק דיור ועוד וזאת ללא שום קשר להכנסה שלהם.

אילו זכויות יש לאנשים אשר מוגדרים כנפגעי פעולות איבה ?

נפגעי פעולות איבה מתחלקים לשלוש רמות של אחוזי נכות. מתחת ל – 10% לא יהיה הנפגע זכאי לכל תקבול או פיצוי. בין 10% ל- 19% יהיה הנפגע זכאי לקבל מענק חד פעמי של כמה עשרות אלפי שקלים. כאשר מדובר על יותר מ – 20% יהיה הנפגע זכאי לקצבה קבועה לכל ימי חייו ובגובה אחיד.

הנפגעים יכולים בנוסף לכל אלו לגשת לביטוח הלאומי ולבקש סיוע בדיור, בקבלת מענקים שונים, במתן הלוואות, דיור מוגן, מימון ועזרה בשיקום, ייעוץ ועוד.

מי שאינו כשיר לחזור לעבודתו יקבל מענק של תשעה חודשים וזאת בתנאי שהוא אינו עובד וכי הוא אינו משתכר באותה התקופה. מי שלא עבד בטרם המקרה יקבל 95% משכרו של עובד מדינה ומי שכן עבד יקבל את מלוא תשלום הכנסתו והורים לילדים יקבלו תוספת של 20%. כמו כן, אם מדובר בבן נוער אשר נחשב לנפגע פעולת איבה אזי הוא יקבל מחצית משכרו של עובד מדינה.

במקרה פטירה תהיה זכאית משפחתו של ההרוג להוצאות קבורה מלאות והאלמן או השארים הקבועים בחוק יקבלו מהמדינה קצבה לכל ימי חייהם. בכל מקרה זכאי מי שנפגע בעקבות פעולות איבה לקבל טיפול רפואי אשר כולל הכול. כדי להבטיח לעצמכם כי כל זכויותיכם מתממשות בצעו את ההליך באמצעות גורם מוסמך ובעל ידע בתחום.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי