זכויות בעלי ליקוי למידה

אנחנו יכולים לעזור לכם! השאירו פרטים עכשיו ונחזור אליכם בהקדם!


כאשר מדברים על אנשים בעלי ליקויי למידה, מתכוונים לאנשים בעלי קשת רחבה של ליקויים, אך לכולם מכנה משותף: ליקויים על רקע תפקודי או לימודי, המשפיעים על האדם בעל הליקויים, כך שהוא מתקשה בלמידת דברים חדשים וברכישת מיומנויות שדרושות לו למען יוכל להתמודד בצורה נכונה עם החיים. זכויות בעלי ליקויי למידה כוללות הקלות שונות במבחנים בכתב ובעל-פה, ובחלק מהמקרים אף קצבה מהמוסד לביטוח לאומי.

כיצד מתמודדים בעלי ליקויי הלמידה?

קיימות שתי אפשרויות להתמודדות עם גילויי ליקויי הלמידה. ישנה אפשרות שבית הספר ישלח את התלמיד בעל ליקויי הלמידה לאבחון, או שהורי התלמיד יפנו בעצמם לאבחון פרטי. שתי האפשרויות מובילות אל אבחון אצל בעל מקצוע מוסמך לאבחון לקויות למידה. המאבחנים המוכרים על פי החוק בישראל, הם אלו שיכולים לאבחן את התלמידים ולא אף גורם אחר.

אותם מאבחנים יאבחנו את התלמידים לצורך קבלת "התאמות"- תנאי למידה ובחינה מיוחדים, או לקבלת הקלות אחרות. בעלי מקצוע שמוסמכים לאבחון לקויות למידה יכולים לבוא מתחום הפסיכולוגיה, ובידיהם הסמכה מיוחדת, אנשים בעלי תואר שני עם התמחות בלקויות למידה, הם יכולים להיות קלינאי תקשורת מאושרים במשרד הבריאות, נוירולוגים, מרפאים בעיסוק, רופאי ילדים בתחום התפתחות הילד או פסיכיאטרים לילדים. אבחונים הנעשים לצורך איתור ליקויי למידה נערכים מספר שעות ופרוסים על פני כמה פגישות, כשבמסגרתם נבדקת רמת התלמיד מבחינה לימודית, קוגניטיבית ורגשית, תוך התייחסות לגיל ולסביבה החברתית שלו.

ישנו תחום נוסף המסייע בהתמודדות עם ליקויי הלמידה והוא ההוראה המתקנת, בה התלמיד רוכש אסטרטגיות לימודיות שונות בכדי שיוכל להקל על קשיי ההתמודדות בלימודים. ההוראה המתקנת נמשכת תקופת מה ומתבצעת ביחידות- מורה ותלמיד. התלמידים שלומדים בהוראה המתקנת, רוכשים מיומנויות חדשות להתמודדות עם אתגרי הלימודים המצפים להם בבית הספר. ישנה דרך נוספת להתמודדות עם ליקויי למידה המלווים בהפרעות קשב וריכוז, והיא טיפול ב"ריטלין".

הזכויות אשר מגיעות לתלמידים בעלי ליקויי הלמידה

הקלות בזמן התיכון

מערכת החינוך היסודית, העל יסודית וגם מסגרות להשכלה גבוהה, מאפרות לתלמידים בעלי ליקויי הלמידה לקבל הקלות בלימודים ובבחינות, והכול בכדי שיצליחו לעמוד במשימות בצורה הטובה ביותר ולהגיע להישגים. כיום ניתנות הקלות כדוגמת הארכת זמן בבחינות שבכתב, עזרה בקריאת מבחנים בזמן הבחינה ומתן הזדמנות להיבחן בבחינות שבעל פה. תלמידים שמאובחנים כבעלי דיסלקציות מסוגים שונים, זכאים להיבחן, כאשר הבוחנים יתעלמו לגמרי משגיאות כתיב, במידה והבחינה נערכה בכתב.

הקלות בלימודים גבוהים

לאחר סיום הלימודים העל יסודיים, התלמידים בעלי ליקויי הלמידה שמעוניינים בלימודים במסגרות אקדמאיות, זכאים להקלות ול"התאמות", אך עליהם לעבור תחילה מבחנים פסיכומטריים ומבחני כניסה, כשם ששאר האנשים מתבקשים לעשות. במידה והם עוברים את המבחנים הנדרשים, משרד החינוך מאפשר את מתן ההקלות וה"התאמות" גם במסגרות אלו, למען יוכלו הסטודנטים בעלי לקויות הלמידה להתקדם בלימודים ולהצליח. ההקלות הניתנות זהות לאלו הניתנות בבתי הספר, אך התהליך בשלב זה מורכב יותר. לצורך קבלת הזכויות- ההקלות וה"התאמות", הסטודנטים חייבים לקבל אישור מיוחד של "המרכז הארצי לבחינות ולהערכה". המרכז מקבל מסמכים ואבחונים מהסטודנטים ועורך במסגרתו אבחון נוסף לליקויי למידה.

קצבת נכות ואחוזי נכות

זכות נוספת הניתנת לבעלי ליקויי למידה, היא קצבת נכות. מדובר במקרים בהם ליקויי הלמידה גורמים לעיכובים משמעותיים בהתפתחות הילד ועקב כך הוא לא מסוגל ללמוד במסגרות רגילות. במקרים כאלה, הילד זכאי לקבל קצבת ילדים, מביטוח לאומי, אשר מופנית להוריו, עד הגיעו לגיל 18. כאשר הילד מגיע לשלב בו הוא בגיר, ביטוח לאומי עורך לו מבחנים רפואיים, שבודקים האם ליקויי הלמידה מהווים אצלו נכות, והוא לא מסוגל להשתלב בשוק העבודה המתאים לגילו. או אז, הוא יקבל אחוזי נכות וכן גמלת נכות חודשית.

משרד עו״ד הראל יטיב

מומחים לנזקי גוף; רשלנות רפואית, תאונות קשות וביטוח לאומי.

072-3940742
עו"ד הראל יטיב כאן בשבילכם! לייעוץ ללא עלות, השאירו לנו את הפרטים שלכם ונסייע לכם בהקדם האפשרי